143 miejsce w rankingu Liceów Ogólnokształcących, 10 miejsce w województwie, znak jakości Złota Szkoła Perspektywy 2024; 141 miejsce w rankingu maturalnym Liceów Ogólnokształcących Perspektywy 2024; 5 miejsce w rankingu szkół średnich 2024 Trojmiasto.pl; Tegoroczni Olimpijczycy: Mikołaj Foltyn - finalista, Olimpiada Historyczna, Maja Klofczyńska, Jakub Nowak - finaliści, Olimpiada Literatury i języka polskiego, Jan Śniadach - laureat, Olimpiada jezyka angielskiego; Konkursy z indeksami na uczelnie: Alicja Cypcarz - konkurs wiedzy ekogologicznej OKAWANGO, Wiktor Zakrzewski - ogólnopolski lonkurs wydziału chemii PG; Ranking WaszaEdukacja.pl 2024r. Licea: Kraj 72 miejsce, Trójmiasto 7 miejsce;
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Debata europejska

Debata europejska

W II LO odbyła się pod egidą Sieci Organizacji Społecznych debata o edukacji europejskiej oraz obywatelskiej. 

 

Sieć Organizacji Społecznych to zbiór tych organizacji, które działają na rzecz dobrej szkoły i mądrej edukacji. Monitoruje i pokazuje, jak działa polska oświata. Proponuje zmiany i rozwiązania systemowe oraz działania lokalne. Promuje i upowszechnia dobre praktyki gmin, szkół i nauczycieli.

 

Organizatorem debaty był Urząd Miasta w Sopocie, a na terenie szkoły całość koordynowała p. Agnieszka Wielgosz. 

 

Gośćmi oraz uczestnikami debaty byli: Prezydent Sopotu Pan Jacek Karnowski, Naczelnik Oświaty Pan Piotr Płocki, Pan Jakub Pilarski z Wydziału Oświaty, Pan Jan Suchanek z Pomorskiej Izby Adwokackiej, Pan Aleksander Piskorz z Rady Młodzieżowej przy parlamentarnym zespole ds. młodzieży, Pan Jakub Winiecki z Instytutu Debaty Publicznej, radni z Młodzieżowej Rady Miasta Sopotu, seniorzy, rodzice, nauczyciele z sopockich szkół oraz uczniowie.

 

Na początku powstała mapa problemów polskiej edukacji w obszarach: Szkoła XXI wieku (m.in. kompetencje kluczowe, edukacja cyfrowa, klimatyczna i globalna), Szkoła równych szans (m.in. strategie wyrównywania szans, przeciwdziałanie wykluczeniu, szkoła bezpieczna), Szkoła relacji i wsparcia (m.in. budowanie dobrych relacji, dobrostan uczniów, szkoła w lokalnej sieci), Szkoła demokratyczna i obywatelska (m.in. edukacja obywatelska, europejska, szkolne prawo, prawa człowieka, samorząd uczniowski).

 

Zwracano uwagę na problemy psychiczne młodych ludzi, konieczność indywidualizowania pracy z uczniem, braki sprzętowe, przeładowane niepotrzebnymi treściami podstawy programowe. Wszystkie karteczki z problemami i wyzwaniami zostaną przekazane do organu prowadzącego, czyli do Urzędu Miasta Sopotu.

 

Naszym głównym tematem był: Szkoła demokratyczna i obywatelska.

 

Metodą world cafe pracowano przy integracyjnych stolikach (przedstawiciele miasta, seniorzy, uczniowie, nauczyciele, moderatorzy - w tej roli pojawił się również Dyrektor II LO Pan Jacek Gan) nad następującymi tezami (każdy stolik nad jedną z nich):

 

Edukacja Europejska to konieczna część edukacji obywatelskiej i historycznej.

 

Wspólnota Europejska to wielki projekt, który przyniósł najdłuższy w historii okres pokoju na naszym kontynencie.

 

Unia Europejska to nie tylko interesy i regulacje prawne, ale przede wszystkim wartości i tak wspólnota.

 

Jak uczyć o Europie, o wartościach i tożsamości? Powrót do międzyprzedmiotowej ścieżki europejskiej. Zakładamy Kluby Europejskie.

 

Przechodząc między stolikami starano się udzielić odpowiedzi na pytania: 

 

Jak jest? 

 

Jak być powinno?

 

Jak to zrobić? 

 

Celem spotkania było udowodnienie, że nie ma żadnego ostrego podziału między Polską a Unią Europejską. Jesteśmy jednocześnie Polakami i Europejczykami. Chcieliśmy zwrócić uwagę na to, że Unia Europejska to nie jakiś niedostępny twór, tylko miejsce, w którym młodzi ludzie mogą się realizować, otrzymywać wsparcie. 

 

Pomysły wśród osób pracujących przy stolikach były różne. Na pewno najważniejszym jest ten dotyczący tworzenia Klubów Europejskich w powiązaniu z Młodzieżowymi Radami Miast. Gdy edukacji europejska w szkole kuleje, to należy znaleźć rozwiązania pozaszkolne. Bardzo często podkreślano wagę spotkań międzypokoleniowych, dzięki którym wymiana doświadczeń i wiedzy byłaby sprawniejsza i szybsza. Kładziono nacisk na różnego rodzaju debaty, w czasie których można by rozwiązywać trudne problemy. Podkreślano rolę wiedzy praktycznej dotyczącej Unii Europejskiej, a nie tylko jej historycznych aspektów.

 

Wspólnota jest bardzo ważna. Mamy nadzieję, że w trakcie tego spotkania wszyscy taką niewielką, ale ważną wspólnotą byli. Dziękujemy wszystkim za udział!

Data dodania: 2021-11-21 18:22:38
Data edycji: 2021-11-21 18:25:02
Ilość wyświetleń: 522

Współpraca z uczelniami wyższymi

 

Stała współpraca II LO w Sopocie z uczelniami wyższymi:

1. z Wydziałem Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego,

2. z Wydziałem Biologii  Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydziałem Chemii Uniwersytetu Gdańskiego,

3. z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym,

4. z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego,

5. z Katedrą Chemii i Technologii Materiałów Funkcjonalnych Politechniki Gdańskiej.

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej