143 miejsce w rankingu Liceów Ogólnokształcących, 10 miejsce w województwie, znak jakości Złota Szkoła Perspektywy 2024; 141 miejsce w rankingu maturalnym Liceów Ogólnokształcących Perspektywy 2024; 5 miejsce w rankingu szkół średnich 2024 Trojmiasto.pl; Tegoroczni Olimpijczycy: Mikołaj Foltyn - finalista, Olimpiada Historyczna, Maja Klofczyńska, Jakub Nowak - finaliści, Olimpiada Literatury i języka polskiego, Jan Śniadach - laureat, Olimpiada jezyka angielskiego; Konkursy z indeksami na uczelnie: Alicja Cypcarz - konkurs wiedzy ekogologicznej OKAWANGO, Wiktor Zakrzewski - ogólnopolski lonkurs wydziału chemii PG; Ranking WaszaEdukacja.pl 2024r. Licea: Kraj 72 miejsce, Trójmiasto 7 miejsce;
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Uczniowie II LO na wydziale chemii UG

Uczniowie II LO na wydziale chemii UG

W ramach kontynuacji  współpracy  z UG grupa biologiczno-chemiczna po raz kolejny uczestniczyła w zajęciach laboratoryjnych na Wydziale Chemii. Poprzednie spotkanie dotyczyło analizy jakościowej natomiast teraz zajęcia dotyczyły analizy ilościowej.  Analiza ta – jak sama nazwa  wskazuje zajmuje się badaniem ilości substancji w próbce. Metodami analizy jakościowymi jak i ilościowymi zajmuje się głównie chemia analityczna.

Podział ilościowych metod analitycznych:

Nazwa metody

Wielkość mierzona

Podstawowy sprzęt

Chemiczna

Wagowa

masa przereagowanej próbki

waga analityczna

Miareczkowa:

– alkacymetria

– redoksymetria

– strąceniowa

– kompleksometria

objętość roztworu: zobojętniającego próbkę ilościowo zmieniającego

liczbę utlenienia składnika próbki ilościowo wytrącającego składnik próbki w postaci osadu ilościowo wiążącego składnik próbki w trwały kompleks

biureta

Instrumentalna

Optyczna:

– refraktometria

– polarymetria

– nefelometria

– turbidymetria

współczynnik załamania światła kąt skręcenia płaszczyzny światła spolaryzowanego natężenie światła rozproszonego wartość rozproszenia promieniowania

 

refraktometr

polarymetr

nefelometr

nefelometr

 

Spektroskopowa:

– absorpcyjna

– emisyjna

absorpcja promieniowania emisja promieniowania

 

spektrofotometr

fotometr płomieniowy

Elektroanalityczna:

– konduktometria

– potencjometria

– elektrograwimetria

– polarografia

przewodność elektrolityczna (konduktywność) potencjał elektrody wskaźnikowej masa substancji wydzielonej na elektrodzie natężenie prądu przepływającego między elektrodami

 

konduktometr

potencjometr

elektrolizer

polarograf

Chromatografia

stopień rozdzielenia składników c

chromatograf

 

 

      

 

Metody instrumentalne w porównaniu z metodami chemicznymi odznaczają się szybkością wykonania
i obiektywnością pomiaru (najczęściej za pomocą miernika elektrycznego). Dodatkową zaletą tych metod jest możliwość łatwej automatyzacji i przetwarzania ich na metody ciągłe. Pozwala to na stałą kontrolę przebiegu procesów przemysłowych. Metody chemiczne są jednak dokładniejsze i niezastąpione przy przygotowywaniu wzorców stosowanych następnie w analizach instrumentalnych. Metody instrumentalne należą w większości do metod porównawczych w przeciwieństwie do metod chemicznych, które są metodami absolutnymi. W metodach porównawczych dokonuje się pomiaru określonej wielkości w próbce i porównuje z wartością tej samej wielkości we wzorcu. W metodach absolutnych bezpośrednio określa się wielkość mierzoną, np. stężenie jonów siarczanowych można badać wagowo lub nefelometrycznie. Pierwsza z tych metod jest absolutna. Strąca się jon siarczanowy w postaci osadu BaSO4 i na podstawie jego masy określa się zawartość jonu SO42-. W metodzie nefelometrycznej bada się natężenie światła rozproszonego w zawiesinie BaSO4 i porównuje go z natężeniem światła przechodzącego przez wzorzec. Wykonanie analizy ilościowej określonej substancji składa się z kilku etapów. Pierwszym jest pobranie odpowiedniej próbki w ściśle określony sposób. Próbka musi być tak dobrana, aby jej skład odpowiadał średniemu składowi całej partii badanego materiału. Pobiera się zawsze kilka lub kilkanaście tzw. próbek pierwotnych z różnych opakowań tego samego materiału, a jeżeli materiał nie jest pakowany, to pobiera się próbki z różnych miejsc hałdy, wagonu lub innego miejsca przechowywania substancji. Odpowiednie przepisy zamieszczone w Polskich Normach określają dokładnie sposoby pobierania różnego rodzaju materiałów. W drugim etapie przygotowuje się pobraną próbkę w taki sposób, aby powstała tzw. średnia próbka laboratoryjna. Przygotowanie to polega przede wszystkim na odpowiednim rozdrobnieniu
i wymieszaniu próbki, podzieleniu jej na kilka części o odpowiedniej masie. W następnym etapie nadaje się próbce postać dogodną do analizy, najczęściej sporządza się odpowiedni roztwór. Z przygotowanego roztworu pobiera się próbki przeznaczone do badania określonych składników materiału. Ostatnią fazą badania są obliczenia i ocena wyniku analizy.

Możemy się pochwalić – nasze oznaczenia ilościowe mieściły się  w granicach błędów J

 

Data dodania: 2019-06-17 17:12:28
Data edycji: 2019-06-17 17:14:09
Ilość wyświetleń: 834

Współpraca z uczelniami wyższymi

 

Stała współpraca II LO w Sopocie z uczelniami wyższymi:

1. z Wydziałem Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego,

2. z Wydziałem Biologii  Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wydziałem Chemii Uniwersytetu Gdańskiego,

3. z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym,

4. z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego,

5. z Katedrą Chemii i Technologii Materiałów Funkcjonalnych Politechniki Gdańskiej.

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej